Jaren na de oorlog, in 1950, is het oorlogsmonument geplaatst, ongeveer op de plaats waar het gemaal stond dat in mei 1940 werd opgeblazen. In dit oorlogsmonument zijn verschillende aspecten die met de oorlog te maken hebben, symbolisch weer gegeven.
De bevrijding van ons land wordt gesymboliseerd in het trapsgewijs opklimmen van het monument. Het is het opklimmen vanuit het dieptepunt van oorlog en bezetting tot een totale bevrijding. De bevrijding vond niet ineens plaats, maar in gedeelten. Trapsgewijs, zoals het monument is opgebouwd.
Helemaal centraal in het monument staat het kruis. Het symbool van geloof, liefde en offer. In dit geval staat het offer centraal. Het grootste offer dat een mens kan brengen: zijn leven.
Ook symboliseert dit het geloof in de wederopstanding van ons gehavende en berooide vaderland en de liefde voor de vrijheid.
Het kruis overschaduwt als het ware de namen op de gedenkplaten wat tot uitdrukking wil brengen dat ze mogen zijn in de hoede van Hem, die het grootste offer ooit voor alle mensen heeft gebracht. De schuin gemetselde stenen achter het kruis verwijzen naar de afgebroken levens van de oorlogsslachtoffers.
Tot slot de bloembak aan de voet van het monument. Dit drukt het leven uit en steeds weer de vernieuwing tot dankbaarheid van ons allen, voor hen die vielen. Het is een steeds terugkerende huldeblijk van de levenden voor de gebrachte offers, dat het monument in haar geheel symboliseert.
Daarom moet het monument en de omliggende beplanting iets heiligs zijn. Iets dat tot nadenken stemt en herinneringen oproept. Een plaats niet bedoelt als speelplaats of fietsenstalling, maar een plaats waar met eerbied mee om moet worden gegaan.
Op het monument zijn vier platen aangebracht met de namen van de oorlogsslachtoffers. De meeste mensen van wie de namen op het de gedenkplaten staan, zijn gesneuveld tijdens de bevrijding. Om die reden zijn deze platen in het midden van het monument geplaatst. Dus op het moment dat Nederland werd bevrijd. De namen op de buitenste platen zijn vooral militairen die als het ware de burgers die op de middelste platen staan, moesten beschermen.
Alle rechten voorbehouden | CENTRUM VOOR ERFGOED EN CULTUUR